CzeSL

EN | CS

Main Menu


Powered by <TEI:TOK>
Maarten Janssen, 2014-

AZ_GRAM_EDU_M_00FG

Vzdělávací systém ve vašich zemích


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Přestože moje země je člen Evropské Unie, jaký je Česká Republika, jsou nějaké rozdíly mezí jejích vzdělávacími sýstemy.

V České Republice od 6. do 14. roku věku dítě chodí na tzv. základní školu, která je jediná povinná škola v tomto kraji. V Itálii máme místo instituce dvě různé školy: "elementare" (základní) a "media" (do slova střední). Toto oddělení je pro důležité, protože určuje dvě různé cíly pro dvě různá prostředí. Základní škola učí žáky základy počtu, čtení a metody samostatného studia. Potom v tzv. střední škole učí se základy geometrie, matematiky, přírodní vědy, normativní gramatiky italštiny a katolického náboženství. Tento poslední předmět jsme zdědili z fašismu, ale v skutečnosti jenom částečně se týká chřesťanství, spíše se při těch přednáškách jedná o současné etické otázky, jako například interrupci a asistovanou sebevraždu.

Co se týká sekundární školy, u nás první pár let je povinný, následně lidé mohou ukončit předčasně a odejít pracovat, přestože mají mimořádné pracovní smlouvy, jelikož nelze po zákonu pracovat, před dosažením dospělosti (18 let). Máme tři obory sekundární školy: odborno-technickou, liceum a tzv. manuální práce"

Na odborných školách učí se matematiku, fyziku a odborné předměty, jako na příklad strojírenství a instalaterství. Učení trvá 5 let a potom je maturitní zkouška, po které máš přístup ke vyššímu vzdělávání, jinak řečeno k univerzitě. Liceum u nás před několika let měl 6 oborů: přírodovědecký, umělecký, hudební, klasický (ve kterém je možné studovat latinské, řecké a italské literatury), společenských věd a jazykový. Teď není možné zapsat se do hudebního licea. Potom jsou školy manuální práce, ve kterých se učí kuchářství nebo praktičtí strojírství a podobně. Jsou školy, které připravují na práci, mohou trvat 3 nebo 5 let. Na konce třetího ročníku je zkouška, které se říká "kvalifikace" a které první funkcí je potvrzení, že nějaký student rozvinuté ty schopnosti, které jsou na základě určité školy. Ty schopnosti se obecně týkají jakékoli velmi technické a odborné práce. Tato zkouška neplatí jako maturita a kvůli tomu studenti mají možnost dostudovat ještě dva roky v těch samých institutech.

V Čechách je možné studovat balet a umění, ale tento titul pravděpodobně u nás by neplatil, nemáme nic tomu podobného v Itálii, ani nic s tím slučitelného.

Podle mého názoru naše základní vzdělávání není nejlepší v Evropě, ani nejhorší. například jsem vystudoval přírodní vědy, ale v rámci svých studií jsem měl báze všeho, jak exaktních tak humanistických věd. Cíl naše střední školy spočívá v tom, že neurčuje neodvolatelně směr studií daného studenta, který na konce těch pět let může klidně změnit rámec svých zájmů.

Přesto, příliš generální vzdělání není k ničemu a předpokládá, že student pokračuje ve svém vždelávání, aby byl zaměstnán nějakou firmou. Evropský trh práce teď nepotřebuje obecné vzdělání, ale odborníky by mohli vyřešit nejsložitější situace a kvůli tomu v evropském prostředí náš systém základního vzdělávání nefunguje.


Download XMLDownload textSentence viewFeatUD treeStatisticsCreate Stand-off error annotation