Železniční doprava po Číně

 

Moc jsem necestovala vlakem po České republice.  Ale vím, že má hustou a rozsáhlou železniční siťi síť.  Dá se říct, že celý systém včetně vlaků je zastaralý.  Je obnovován velmi pomalu.

 

Ráda bych představila čínskou železniční síť.

 

Železniční síť vede do všech provincií.  Je efektivní.  Je nejbezpečnější způsob dopravy u nás.  Neexistujou zpateční jízdenky v Číně.  Vždy je jednosměrné.  Dají se koupit pět dny před odjezdem.  Jízdenky si můžeme koupit on-line.  Většinou v centru města má předprodej jízdenek.  Za předprodej se platí poplatek.  Kromě těch způsobů, můžeme koupit přímo u pokladny na nádraží.

 

Na jízdence je datum jízdy a cílova stanice.  Také nesmí chybět číslo vlaku, vagonu a číslo sedadla nebo lůžka.  Existují nerezervované jízdenky.  To znamená, že není číslo sedadla, ale může nastoupit do vlaku.

 

Dvakrát kontrolujou jízdenku než nastoupíme do vlaku.  První kontrola je u brány k nastupišti.  Všechny vagony mají čísla a při nastupu kontrolujou podruhé, abychom nastoupili do spravného vagonu.  U nás jezdí několik typů vlaků.  Např. typ Z je nejlepší a nejrychlejší, typ T je expresní vlak, K je ryh rychlík, obyčejný vlak má jen číslo.  Vlaky typů Z, T a K jezdí 100 až 200 Km za hodinu.  Mají tabuli elektronickou na konci vagonu, na které ukazuje teplotu, čas příjezdu do další stanice a rychlost.  Některé expresní vlaky má dvoupatrové vagony.

 

Jsou čtyři třídy ve vlaku.  Nejlepší jsou měkké lůžkové vozy.  Na nádraží má vlastní čekarnu a ve vlaku je kupé lůžko pro čtyři osoby.  Matrace jsou měkké.  Ještě máme tvrdé lo lůžkové vozy.  Vagony jsou rozděleny na asi dvacet oddělení, v každém jsou třípatrové lůžka.  Spodní lůžko je nejdražší.

 

V obou typem lůžkových vozů vymění jízdenku za kovovou cedulku při nástupu.  Pak znovu vymění za jízdenku půl hodiny před koncem cesty.  A kvůli tomu nás vzbudí.

 

Sedadlové vozy se také rozdělí na měkké a tvrdé.  Se Měkké sedadlové vozy je víc místa pro nohy.  Jsou pohodlnější sedadla.  Tvrdé sedadlové vozy jsou o polovinu levnější než měkké.  Lavice jsou pro tři nebo pro dvě osoby.

 

Jídlo je vždycky ve vlaku k dispozici, buď ve krabici nebo v jídelním vozu, který většinou je mezi vagony měkkých lůžek a zbytkem vlaku.

 

Myslím si, že největší rozdíl mezi českou a čínskou železniční dopravou není v tom, že co jsem představila.  Největší rozdíl je, že česká železniční doprava davá méně informace na cestě, např. nikdy neřekne, jak se jmenuje příští stanice, v kolik hodin dojíždí na přiští stanici.  Kromě toho, nejvíc mně překvapila, že některý vlak má jen jeden nebo dva vagony.  U nás minimálně deset vagonů, možná ještě víc, jinak není vlak.