Vliv médií
Prostředky masové komunikace jsou jeden z emblémů současné civilizace. Svět, tak ho dnes vnímáme, je do značné míry dotvářen tiskem, rozhlasem, televizí a v poslední době také multimediální technikou. Tyto všechny hromadné sdělovací prostředky či nověji nazývané také jako masmédia jsou samozřejmě neodmyslitelným společníkem všech členů společnosti. Hlavní znak pro všechna média masové komunikace je jejich masovost nebo hromadný vliv, který působí na více lidí.
Někteří sociologové zaznamenávají, že v současné společnosti
panují tři „M:“ masová spotřeba, masová cultura a masovéá média. Masovéá
média oslovují masy. Masy znamená velké skupiny lidí. Tudíž média mají
možnost přeměnit, doplňovat a zastupovat jiné komunikační prostředky a získat
převyšující pozici v společenském životě.
Celý svět přijímá informace z televize, tisku a ostatních médií. Média vysvětluje a představuje procesy, které se stávají. Jak budou lidé rozumět procesy v určité zemi, jak budou reagovat a jaké ocenění budou dávat záleží na novinách, rozhlasu, televizii.
Zvykli jsme si pokládat všechny zprávy za pravdivé. Ale díky médiím něco se nám může jevit lepším nebo horším, než jaké to ve skutečnosti je. Není důležité, co se sděluje, ale jak takové sdělování utváří svět.
Na každého z nás, aniž si to vůbec uvědomujeme, mají informace velký vliv. Média mohou ovládat veřejnost tím, že ukazují události neobjektivně – mohou říkat nebo zamlčovat, totiž média určují parametry poznatelnosti individua. Ta možnost se přeměňuje v nový typ vláda, která ani zavazuje, ani sankcionuje, ale přesvědčuje.
V podmínkách konkurenční prostředí, média se snaží obracet každý jednotlivý problém v něco znamenité, které přivádí do hledání senzace a do schodku nestranného odrážení novin. Kultura slova může lhát. Obrazová kultura může jenom manipulovat. Lež je všechno, které mění fakta a manipulace - všechno, které mění vědomí.
Média. Mnozí z nás si bez nich život ani nedokáží představit. Život bez nich v dnešní době není možná a neby mohl fungovat. Ale dnešní média nás neinformují, ale formují. Budeme-li chtít můžeme my formovat budoucí média.